ניהול מידע במציאות משתנה – פרק 1: תמונות

ניהול מידע במציאות משתנה – פרק 1: תמונות

יצא לי כבר לכתוב כמה פוסטים בנושא ה- Data, ובניסיון להמחיש כמה הוא בוער וחשוב בשנים האחרונות יותר מתמיד, עם החידושים הטכנולוגיים ואגירת המידע המואצת בעולם הדיגיטלי. עולם המידע והנתונים עמוס בסוגים שונים של נתונים, ושימושים שונים עבור מידע. שיכול להיות אישי, ארגוני, או ציבורי. לפעמים הגישה אליו חסויה, חסומה ולא כל אחד רשאי לגשת אליו. פעמים שדווקא גישה אל מידע כגון, קובץ, תמונה, טקסט, סרטון, תהיה חשובה והכרחית. כאשר מנהל בנק מסוים רוצה להודיע הודעה חשובה לכל קהל לקוחות הסניף המקומי באותו יישוב, עליו להנגיש את המידע אותו הוא רוצה להעביר בדרך פשוטה וחשוב יותר, בדרך שבה בוודאות (או בשאיפה) שמירב הלקוחות יוכלו לקבל זאת. הוא יכול לשלוח שליחים, או לשלוח מכתבים, או במרחב הדיגיטלי המודרני: להפיץ הודעה דרך מספר רחב של ערוצי תקשורת כגון ווצאפ, פייסבוק וכו’. במקרה הנ”ל היה צורך להעביר או להפיץ מידע מסוים, שאותו מידע הוא בסך הכל “טקסט”. אבל מה נעשה אם מדובר ביותר מסתם טקסט, כאשר נרצה להפיץ ולפרסם קבצים ומידע מסוגים שונים, לאנשים שונים, בערוצים שונים בצורה המהירה והחלקה ביותר? כיצד עלינו לנהל אותו בשביל לאפשר זאת? 

בפוסטים הקרובים אנסה לחשוף ולנסות לתת טיפים חשובים בנוגע לניהול מידע ונתונים בעולם והמרחב הדיגיטלי, בצורה מקצועית. אכתוב בכל פעם מספר פרקים בנושאים אחרים. הפרק הנוכחי – ניהול מידע בדגש על תמונות. בפוסט אציג מספר נקודות חשובות להבנה בנוגע לתמונות, ושימושים שונים, והחשיבות בנוגע לאחסון ובפרט אחסון יעיל במרחב הדיגיטלי.

עד כה הרחבתי רבות על הצורך והחשיבות במעבר אל המרחב הדיגיטלי בכל הנוגע למידע ונתונים. אבל כדאי לשים את הדעת על החשיבות גם בנוגע לתמונות וקבצים ופריטים יקרים לליבנו. כאלה תמונות, נרצה לשמור בכל מצב כל הזמן. שנוכל לשבת בנוח על הספה בעוד כמה שנים או בעת זקנה ולהביט שוב בתמונות הישנות ולהעלות חיוך. להראות לילדים והמשפחה את קורות חיינו ולספר להם על מעשינו. או סתם פשוט להראות לחברים על הפעילות שלנו, עבודה, משפחה, חברים וכו’. בכל מצב, אנחנו מוכרחים להגיע למצב בו אנחנו מסוגלים “לנהל” את המידע – התמונות שלנו בצורה הטובה והאידיאלית ביותר. והינה טיפ נוסף על שימוש וניהול מידע. בכל פעם שאתם ניגשים לבדוק או לאחסן מידע או נתון מסויים, תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות, ומיד יתחדדו לכם ההבנות בעניין הצורך בניהול מידע יעיל.

  1. האם המידע שמור ומאוחסן עם צמצום או ללא סכנות ופגיעות?
  2. האם המידע חשוף בהכרח לאנשים שיכולים לגשת אליו בכל עת?
  3. האם המידע יכול להישמר זמן רב או לעולמי עד ללא בעיות?
  4. האם יש ביכולתי לשתף את המידע עם אנשים נבחרים בצורה מהירה ופשוטה ללא מורכבות?
  5. האם אתם יכולים להנגיש את המידע ולשתפו בכמה שיותר ערוצי תקשורת?

לפני שנמשיך, אעשה סדר חשוב בנושא המונחים. כאשר אנו מדברים על מידע או נתונים, זה יכול להיות כל דבר, ליטלרי כל דבר! החל מדף במחברת על שיעורי בית, פתק רשימת מכולת, תמונה משפחתית, סרטון סוף קורס, ברכה ליום הולדת, שרטוטים וציורים, ועד למה שאתם רק יכולים לחשוב, ממש כל דבר. המשותף לכולם שהם פשוט מוסרים או מכילים מידע או נתון משויים. ערוצי תקשורת? כל אמצעי או דרך שבה אתם מעבירים מידע מסוים. לפני עשרות ומאות שנים היה נפוץ להעביר מידע באמצעות שליחים, ובאמצעות מכתבים. בימנו, דרכים אלו עדיין שמישות, אך בעקבות החידושים הטכנלוגיים נוצרו אמצעים ודרכים נוספות. רובכם בוודאי משתמשים באחת מן הדרכים ברשתות החברתיות, או SMS, שיחות טלפון, דוא”ל, שילוט וכו’.

בוודאי רבים מכם כבר קיבלתם מספר התראות בסלולר הנייד שלכם או במחשב על כמות אחסון קטנה שנותרה במחשב או המכשיר הנייד שלכם, בעקבות כמות גדולה של קבצי תמונות וסרטונים. אז מה עושים? עוברים לעולם הדיגיטלי – עוברים לענן! בין אם התמונות שלכם כבר בקבצים דיגיטליים, ובין אם הן פיזיות, חשוב בתחילה להעביר את כולם או כמה שיותר מהם למרחב הדיגיטלי, וזה כמובן לאור הסיבות החשובות שמניתי עד כה, ובכדי לזכות ביתרונות הגדולים שיש לשירותים דיגיטליים להציע לכם בניהול המידע.

ובחזרה לעניינו, כשמדברים על תמונות בדומה לאמור מעלה, גם הן קבצי מידע או נתונים. ולא זו בלבד, שתמונות יכולות להיות אפילו משמעותיות וחשובות אף יותר מפיסת מידע זמנית. תמונות שלנו, עם המשפחה, ילדים, תמונות עם חברים, מהצבא, באירועים מרגשים, בהחלט מוסרים מידע! הם מספרים לנו דברים, ובעיקר מזכירים לנו על העבר. אך באותה המידה הם גם מזכירים לנו במקביל אירועים אחרים על סמך אותה תמונה או ציור שראינו. אני בטוח שיצא לכם כבר לשים לב, בזמן שאתם מביטים בתמונות ישנות מהחתונה או מהבית ספר, לפתע עולים לדמיונכם זיכרונות נוספים הקשורים באותו זמן. על סמך המידע שנחשף בפניכם כשראיתם את התמונה – אנשים, חפצים, סביבה וכו’. איך נוכל לשלוט בכל התמונות שלנו ולדעת בדיוק מי נמצא בכל אחד מהם? לאיזה תקופה או באיזה אירוע הם נלקחו? איך אפשר לנהל את המידע שאנו נחשפים אליו דרך התמונות בצורה יעילה? וחשוב אף יותר, כיצד נוכל לשתף אותו עם יקרינו?

זוכרים שפוסט הקודם דיברתי על AI? הינה זה מגיע. כלומר, במקרה הנ”ל אנו זקוקים למערכת שיודעת לזהות במדוייק אנשים, ולדעת לסווג תמונות על פי המראה שלהם. ובמקביל לסווג תמונות על פי זמנים, אירועים, אנשים ולדעת כיצד לקטלג אותם, כאשר בבוא העת נרצה לשלוף פריט מידע מסויים (תמונה) נוכל לעשות זאת ביעילות ובמהירות. כמה קשה שזה יהיה, אנו צריכים שאותה המערכת תוכל לזהות אדם מסויים שמופיע במספר תמונות, כאשר בחלק מהן הוא צעיר ובאחרות הוא מבוגר. הצורך הופך להיות משמעותי אף יותר כשהמערכת נדרשת לזהות ולאתר תווי פנים במדוייק, וללמוד מחדש בכל פעם על פי שינויים שקרו לאותו אדם – בפנים. משימה מורכבת וקשה מאוד נכון?

אז תנו לי להרגיע אתכם, בעולמנו היום קיימות כבר מספר מערכות שמסוגלות לבצע זאת בצורה מדויקת מאוד (או לפחות קרובות מאוד), ובכל פעם הם יכולות ללמוד ולשפר את הביצועים מחדש על סמך הפידבקים שלכם. הבולטת והמוכרת היום היא במסגרת השירות של Google Photos – גוגל תמונת, ובה אתמקד בפוסט זה וביכולות שלה. שירות זה מאפשר גיבוי אוטומטי וקבוע של קבצי מדיה – תמונות וסרטונים שעל מכשירכם, בין אם הם על המחשב או על הנייד או אפילו מספר מכשירים במקביל אל תוך חשבון אחד. נפח האחסון שגוגל מציעה בחינם עבור כל המשתמשים הוא 15GB, שבנפח זה אפשר לעשות שימוש בכל שירותי גוגל למיניהם (דרייב, מסמכים, תמונות, מייל וכו’). גוגול גם כמובן מציעה חבילות בתשלום לאחסון מוגדל אבל לא ארחיב כאן כי זה לא מטרת הפוסט.

והינה לנו שירות חינמי! שאוסף את כל קבצי המדיה – התמונות שלנו אל מקום אחד, אין ספק שזה כבר התחלה טובה בנוגע לניהול המידע. כאשר נרצה לגשת אל תמונה מסויימת, נוכל לשלוף בדיוק מה שנרצה, על פי זמן וחיפוש קל. כאשר ניתן גם לתת לכל תמונה תיאור טקסט מסויים שאף יעזור לנו בעתיד להבין מה עומד מאחוריה.  אז איפה כל הקסם מתחיל?

כאשר אנו המערכת של גוגל מקבלת תחתיה תמונות רבות וקבצי מדיה רבים, אט אט קל ללמד אותה לזהות במדוייק דברים מסויים. זוכרים מהפוסט הקודם? – ככל שיש יותר מידע, ככה ההחלטות והביצועים יתקבלו בצורה מדוייקת יותר. באופן מדוייק מאוד, המערכת לומדת לזהות עצים, יערות, צמחים ירוקים, ומהר מאוד לדעת לסווג תמונות שלכם תחת קטגוריות של “יערות”, “פרדסים”, “טיולים בטבע” וכו’. זה רק ההתחלה. כשיש המון כרטיסים אנו זקוקים לשליפה מהירה, המערכת יודעת לזהות אילו תמונות שלכם מכילות כרטיסים, וגם אילו כרטיסים בדיוק. למשל, כרטיסי ID (ת”ז) או גם כרטיסי אשראי. אם ביקרתם אי פעם במסעדה ואתם רוצים להראות לחברכם את התמונות, תוכלו בקלות לחפש “מסעדה” והמערכת תשלוף בקלות את התמונות שבהם ביקרתם במסעדות או כאלה שקרובים מאוד לכך. מפליא עוד יותר לגלות שהמערכת עם הזמן יודעת גם לדייק ברמת המלל וכיתוב על גבי התמונות. למשל אם צילמתם תמונה שמתארת שעות פתיחה של חנות, תופתעו לגלות כמה מידע המערכת תוכל לשלוף מתוך התמונה הזו. כל הקבצים מסודרים בגוגל תמונות בצורה טובה מאוד במסך הראשי על פי תאריכים – זמנים. ככה תוכלו לגלול בקלות ולצפות בתמונות האחרונות שגובו על הענן מהמכשירים שלכם. אם אתם רוצים להיזכר בתמונות מהחתונה האחרונה שהייתה בחודש שעבר, תוכלו פשוט לגלול אל אותו זמן – תאריך מדוייק ומייד לראות את כל התמונות שגובו באותו תאריך, ושם את קבצי החתונה שלכם. רכבים? פנקסים? מסמכים? תיקיות? תסמכו על המערכת של גוגל תמונות בשילוב AI מדוייק להפליא.

החלק המדהים ביותר השארתי לסוף, זיהוי פנים! בדומה לזיהוי ואיתור חפצים, סביבה וכו’ באופן יוצא מן הכלל המערכת יודעת לזהות אנשים מסויים שמופיעים במספר תמונות אצלכם בגיבוי. זיהוי פנים זה אחד הדברים המורכבים ביותר, כולל שילוב של הבעות, שרירים, איברים שונים, וכמובן דינאמיקה של האדם כגון שיער, זקן, גבות, צלקות וכו’. אם אתם שואלים אותי, זה בהחלט הפיצ’ר שבגללו שווה להיכנס מייד אל תוך גוגל תמונות ולהתחיל לגבות לשם את כל קבצי המדיה שלכם. אם עדיין לא התלהבתם מהפיצ’ר המדהים הזה, בואו ותשימו לב כמה הוא מיוחד. לא רק שהוא מסוגל לאתר פנים ודמויות של אנשים בין תמונות, הוא גם מסוגל לאתר פנים של אנשים מזמנים שונים! כשהייתם ילדים? בבית ספר? באקדמיה? כן כן! גם אם בתוך הגיבוי המערכת תמצא תמונות של אדם כשהוא תינוק, וכאלה כשהוא מבוגר, היא תדע להתאים אותן לאותו אדם במדוייק בצורה מרשימה מאוד.

מעבר לעבודה שזה בהחלט מקל על זיהוי האנשים, המשמעות הרחבה יותר שבעזרת הפיצ’ר הזה נוסף לכם אופציה נוספת לניהול המידע בענן של גוגל תמונות. כאשר עכשיו תוכלו כבר לנהל, לחפש, לאתר ושלוף תמונות על פי דמויות ואנשים, אדם אחד ואפילו כמה אנשים בתמונה אחת. לדוגמה, אם אני רוצה להכין יומן מעוצב לאמא שלי לכבוד היום הולדת, אני אחפש תמונות שמכילות אותי ואת שאר בני משפחתי כמובן, את אחי ואחיותי. בלחיצת כפתור ובחירה של האנשים שאני מעוניין לחפש, המערכת תדע לחפש ולשלוף לי מתוך הגיבוי וכמות התמונות העצומה בדיוק את התוצאות שאני מחפש! את אלו שמכילות אותי ואת בני משפחתי בלבד.

עם כל החגיגה הזו והתמורה המטורפת שאנו מקבלים בחינם לגמרי מגוגל, נשאלת השאלה איך זה בכלל קורה? איך המערכת מצליחה לזהות במדוייק כל כך? באופן פרקטי כל מה שנוגע לנתונים ומערכת לומדת, מתחיל ונגמר בהמון מתמטיקה, ועוד המון נושאים אחרים. אבל אני אקצר ואסביר בפשטות, שבכל מצב הנקודה המרכזית בהצלחת המערכת הזו, בדומה לשאר מערכות AI אחרות שמסוגלות לפתח ולהסיק מסקנות ותוצאות בעצמן, מתחיל ונגמר בכמות המידע שיש ברשותם לנתח ולסרוק. ובמקרה שלנו, מדובר בלא אחר מאשר קבצי התמונות שנמצאים בכל הגיבויים שלנו באופן גלובלי, לכל משתמשי גוגל.

בכל פעם שהמערכת תזהה תמונות חדשות עם פנים שנראות לה קצת מכורות, עם פרצופים שהיא כבר ראתה בצורה כזו או אחרת בעבר, היא תשלח לכם הודעות “לעזור לה”. ההודעות שאנו נקבל יהיו הפידבק עבור ההצלחה והדיוק בכל פעם שנאשר התאמה של דמויות ופנים שהיא תראה לנו. בצורה של: “אותו דבר או שונה?” כאשר מוצגות תמונות עם דמויות שהמערכת חושבת שהן יכולות להיות מתאימות – זהות. ככה שבכל פעם שאנו מקישים על הלחצנים של “כן” – לאשר את הזיהוי הטוב, או “שונים” דחיית הניסיון, אנו מרוויחים מספר דברים. הראשון שבהם כמובן הוא הרווח המיידי לקטלג בצורה איכותית יותר את התמונות שלנו בהתאם לדמויות. הרווח השני, והוא המשמעותי ביותר, הוא פידבק הלמידה שבזכותו מצליחה המערכת להשתפר מפעם לפעם ולדייק יותר ויותר. 

 

אני מקווה שהצלחתי להנעים אתכם בפוסט וברעיון המרתק של גוגל תמונות והשימוש היעיל בו לניהול התמונות שלנו. זכרו! ניהול מידע טוב מביא תוצאות טובות יותר, ויעילות מקסימלית. השתדלו לנתר ולעקבו אחר המידע שלכם כל הזמן ולנסות לאסוף אותו. המשפט השגור “ידע זה כוח” היום נכון יותר מתמיד. נתראה בפוסטים הבאים, על עולם המידע והשימוש העצמאי שלנו בו בשגרת החיים שלנו.

השארת תגובה

קבלו 5% הנחה
כאן ועכשיו! 👇

מצאתם טעות בכתבה?

חדשים אצלנו?
קבלו מאיתנו קופון!

דילוג לתוכן